Blogg

2019-01-25

Ett år med synlighet

På startstreken
Denne uken er det nøyaktig ett år siden jeg hadde min første hele arbeidsuke hos Conscia Norge. Etter noen år borte fra bransjen var jeg tilbake blant nettverkskabler og Cisco-rutere. Conscia var for et år siden fortsatt på startstreken til noe større, de trengte og ønsket mer synlighet og søkte derfor etter en markedsfører som skulle hjelpe dem med dette, i tillegg til vanlige markedsrelaterte oppgaver.

Man kan lett tro at IT-bransjen må være de beste på digital markedsføring, men kanskje gjelder «skomakerens barn» prinsippet også her? Bedriftene er så spekket med teknologisk kompetanse at «digital markedsføring» nærmest blir for enkelt til at man skjønner hvor viktig det er? Eller ikke helt, for Conscia hadde jo nettopp skjønt dette, og derfor ryddet en pult klar til sin nye oppstartede markedsavdeling og ønsket å investere i synlighet. Det er en drøm for en markedsfører og få nærmest frie hender til å gjøre bedriften synlig på digitale flater. Og det var en drøm for meg å rett og slett skulle få være med å starte opp Conscia Norge sin første markedsavdeling.


Kreativ sjel med 10 år fra Blindern (UIO)
Når jeg presenterer meg selv liker jeg å si at jeg er en kreativ sjel som elsker mine 10 år på Blindern, selv om jeg ikke har jobbet en dag som sosiolog etter at oppgaven ble levert. At jeg i 1994 hardnakket påstod at kun «sossene» gikk på BI, og jeg tok på meg en strikkegenser og siterte Sokrates, har jeg selvfølgelig tenkt på en gang eller to, kanskje ikke var så lurt. Men som jeg pleier å si, det har gitt meg en god allmennkunnskap og evne til å fange essensen i ting.

Og heldigvis har veien blitt til mens jeg har gått, – og med noen avstikkere så var jeg altså igjen klar for å gjøre kompliserte løsninger mer brukervennlige, og synliggjøre hvor gøy og hvilke muligheter det gir å jobbe i en bedrift som Conscia. Og selvfølgelig formidle dette på i de ulike digitale kanalene. For det er der det skjer! Joda vi står fortsatt på stand, og ved juletider sendte jeg ut julekort med posten! Men likevel, for å få inn folk på stand må vi være synlige i det digitale landskapet på forhånd, for å få noen til å åpne brevet fra Conscia er det en fordel at de vet hvem vi er.


«Alle likes er gode likes»
Men altså, jeg stiller klokken tilbake ett år, der jeg sitter på den ryddige pulten, med en stor skjerm, en Mac og tilganger til bedriftens digitale kanaler. Jeg lever litt etter prinsippet om at «alle likes» er gode likes, ihvertfall når det er snakk om å skape engasjement og synlighet. Så da var det bare å begynne da, prøve å kjenne etter temperaturen til bedriften, få ut stoff tidlig og sent, få de ansatte til å stille opp for å vise hvem vi er. De ansatte er en viktig driver til suksess og engasjement, du vinner ikke følgere ved å sette filter på et datasenter, men du får mange likes hvis du tar bilde av den dyktige konsulenten som har satt opp installasjonen.

Får du de ansatte til å by på seg selv er mye gjort, og der har jeg vært heldig – den nyoppstartede markedsavdelingen har mast mye og tatt mange bilder og mye film. Conscia sin kultur er vel dokumentert det siste året, og resultat av dette merker vi ved økt interesse av Conscia som arbeidsgiver og som bedrift. Employer Branding som det så fint heter er ikke alltid så lett å måle i raske tall, her må det tenkes litt mer langsiktig, hvor mange søker seg til bedriften, engasjement i sosiale kanaler, gjennomtrekk (eller ikke) i bedriften, ansattundersøkelser m.m.


Veien videre

Etter som året har gått er pulten min blitt mer og mer rotete, og ideene flere og flere. Vi har hatt påskekonkurranse, videoer av konsulenter, laget «Om oss» film, blogget fra Kickoff tur og nå sist presentert alle våre ansatte i Conscia i vår Julekalender. På en ekstremt effektiv måte var vi synlige overalt i hele desember, ikke bare for bransjen men for nettverket til alle våre ansatte. Er det heldig å eksponere oss og de ansatte slik? Jeg tror det – det at Conscia nå går inn i 2019 med en bevissthet om at vi synes, gir selvtillit til oss og respekt fra andre. Fra å være på startstreken har vi økt med et stort antall ansatte, tallene er gode, og vi er på vei til å få etablert den kanskje råeste salgs og markedsavdeling i Norge! Det morsomme er at markedsavdelingen som egentlig startet som et 50% engasjement nå er en fullverdig og verdsatt del av en bedrift i rask vekst. Mitt mål er å fortelle hele Norge om hvilken fantastisk bedrift og hvilke muligheter det ligger i Conscia, både som arbeidsgiver, og ikke minst leverandør og partner av fremtidens teknologi.

Nevnte jeg at marked og salg nå skal jobbe enda tettere i 2019? Hvorfor det er så viktig og hvordan det har gått kan jeg skrive om en annen gang.

 


Isabel Vartdal,
Markedssjef i Conscia Norge AS

Kontakt oss!

Vi svarer på dine spørsmål, ta kontakt idag.

Kontakt oss!

Svar innen 24h